9 januari 2023
Om het werkgeversimago van de Nederlandse horeca onder kinderen te verbeteren is er een uniek kinderboek verschenen: Saffraan & Sjalot. Het boek is een initiatief van SVH en recruitmentexpert Arjan Elbers en te koop bij verschillende Nederlandse horecabedrijven. Een vast deel van de winst van het boek gaat rechtstreeks naar de horecaondernemer die het kinderboek verkoopt.
Personeelstekort in de horeca aangaan
Al voor de coronapandemie was er sprake van een personeelstekort in de horeca. De verschillende lockdowns zorgden ervoor dat meer horecaprofessionals hun heil zochten in een andere sector. Een groot deel van deze horecamedewerkers keerde niet meer terug in hun oude branche. Hierdoor is het personeelstekort anno 2023 nog hoger.
Nu alle restricties weg zijn kan de horeca weer volop draaien en omzet maken. Maar hoe doe je dit als het personeel er simpelweg niet (meer) is? Deze vraag hield Ricardo Eshuis, directeur SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) al langer bezig.
Werkgeversimago onder kinderen verbeteren
Daarnaast speelt bij Eshuis nog een belangrijke vraag als het gaat om arbeid: “hoe kunnen we juist kinderen nu bewust maken van het mooiste vak ter wereld als toekomstig werkgever?”.
SVH heeft als kerndoel het vergroten van de vakbekwaamheid in de horeca. Samen met partners uit het horecaonderwijs en bedrijfsleven ontwikkelt SVH (digitale) leermiddelen en lesmethodes voor het (mbo-)onderwijs, opleiders en ondernemers. Eshuis ziet het als zijn plicht om met SVH een onderdeel van de oplossing te worden voor dit grote vraagstuk. Hij legde het vraagstuk voor aan recruitmentexpert Arjan Elbers. Elbers belde enkele dagen later terug met een niet alledaagse oplossing voor zijn vraag.
“We brengen de kinderen niet naar de horeca, we brengen de horeca naar de kinderen.”
Elbers stelde voor om een kinderboek uit te brengen. Een kinderboek dat bijdraagt aan een positief gevoel en perceptie als het gaat om de horeca als sector om te gaan werken. Elbers is ruim 20 jaar actief als ondernemer in recruitment en recruitmentmarketing (o.a. als oprichter/ recruitment strateeg van Getnoticed, oprichter van Guruz en voorzitter van Recruiters United). Daarnaast is Elbers blogger voor Frankwatching, columnist en auteur van het managementboek ”Het Recruitment Fundament”. Schrijven is hem zeker niet vreemd.
Ook heeft Elbers zelf een opleiding genoten aan de middelbare hotelschool. Voordat hij zijn carrière in recruitment begon werkte Elbers – naast zijn studie- jaren in de horeca. Elbers stond er dan ook op het kinderboek zelf te schrijven. Hier kwam alles “samen” voor hem. Zoals hij zegt “Dit is de gaafste recruitmentoplossing die ik in twintig jaar heb mogen bedenken en uitwerken.”
Alleen te koop in horecabedrijven
Eshuis was meteen enthousiast over het idee van Elbers om een kinderboek vol (horeca branche) employer branding naar de markt te brengen. Dit is exact waar de horeca op zit te wachten. Al sparrend kwamen Eshuis en Elbers samen op een nog beter idee.
“Als we de horeca echt willen helpen, laten we het dan meteen goed doen. ”
De maandenlange sluitingen tijdens corona en de huidige energiecrisis hebben grote impact gehad op de omzet van horecaondernemers. Eshuis: “Daarom wilden we ervoor zorgen we dat de Nederlandse horeca ook wat geld kan verdienen aan het kinderboek”. Het boek is dan ook niet online of in de boekwinkel te koop. Het kinderboek is exclusief te koop in de verschillende Nederlandse horecabedrijven. Door de aankoop van het boek wordt de horecaondernemer die het boek verkoopt gesteund.
Zo helpen SVH en Elbers de Nederlandse horeca met zowel hun werkgeversimago voor kinderen als een extra omzetpost na een hevige coron- en energiecrisis.
Saffraan & Sjalot
De titel van het kinderboek is Saffraan & Sjalot. Saffraan (11) en Sjalot (8) zijn broer en zus en bijzondere kinderen in de vierde generatie van de markante horecafamilie Roux. Ze werken deze zomer mee in hun (bekendste en meest bijzondere) restaurant; Het Zwarte Schaap. In dit restaurant is werkelijk alles anders.
Saffraan heeft net als zijn ouders en voorouders "de gave van smaak". Hij ontdekt de meest geweldige nieuwe gerechten en smaakcombinaties in de keuken. Dat brengt hem zelfs tot een belangrijke kookwedstrijd in Parijs. Sjalot helpt haar tante in de bediening van het Zwarte Schaap. Zij snapt waar de gasten van het restaurant pas echt blij van worden! Loopt alles uit de hand? Juist dan maakt Sjalot er het beste van.
Saffraan & Sjalot is een kinderboek voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar oud. Het staat vol verhalen en echte recepten om te maken. Twee collega’s van Elbers recruitmentmarketingbedrijf Getnoticed hebben de illustraties en opmaak van het boek verzorgd. Illustraties: Maaike Waterman-de Graef, opmaak: Kathy Janssen-Gubbels.